OhraTuneri valmistumassa
Tässä LX-peditiolle rakennettu tuneri. Yksilö ei ole lopullisesti valmis eikä tarkoituksen mukaisessa kokoonpanossa induktanssin osalta. Tarkoitus on kela asentaa laitteen sisälle nyt käytöstä pois olevan 12 osaisen katkaisijan avulla ja juottaa kelaan sopiville paikoilleen 12 kertaa. Tuo päällä oleva “scrolleri” oli vain nopeampi ja helpompi ratkaisu joka noissa qrp vajaat 300W tehoissa kestänee sellaisenaan helposti.
Perseessä on rele jolla voi edessä olevasta katkaisijasta vaihtaa lähtevän linjan joko 200 ohmin avolinjalle, tai 50 ohmin koksille. Rakenne on niin avoin, että kuvista pitäisi olla helppoa ymmärtää mistä on kyse. Yhden yhteydenkin olen pitänyt onnistuneesti käytössäni olevalla lanka-antennilla. Mittarina on Palstar PM2000A jonka koneiston koteloin taakse hopeisella kotelolla. Tässä kokeilussa ei ole tunerin ohitus katkaisiaa, koska sen voi suorittaa perseestä liittimiä vaihtaen niin että mittari jää käyttöön vielä tunerin ohittamalla.
Tässä yksilössä ovat ostettuja rakennusarjoina säätökondensaattorit jotka tulivat palasina postissa. Niitä paloja kun käsissäni pyörittelin ennen kasaamista, niin minulle tuli mieleen kuninkuusidea. Minäpä hiekkapuhalsin kaikki lähes kiiltävät levyt molemmin puolin karheiksi tarkoituksena voittaa lisää kapasitanssia samoita pinta-aloilta. Hirveä homma joka kesti ainakin kolme tuntia ja tuskin oli sen arvoista. Konkkien hintaa en enää muista tarkkaan, lie jotain 60euroa pari saksasta postikuluineen. Scrollerikela oli 45 euroa kirpparilla, ja mittari 244Usd kuluineen.
Kaikki muut kuten aluraamit, ruuvit ja naamataulu sekä rakenteet ovat roskista dyykattua ilmaiskamaa. Silti töitä ja tunteja laskematta hintaa kertyy noin saman verran kuin vastaavan kaupallisen hommaamiseen.
Eli ensi yhteen veto koko paskassa on se, ettei kenenkään kannata alkaa itse rakentamaan tuollaisia värkkejä. Jos moisen haluaa, niin kannattaa ostaa joku valmistuote. Ja sitten vain pikaisesti käydä tinakolvin kanssa siitä joka juotos itse lävitse. Näin uskoisin olevan helpointa. Niillä mahdollisesti kiinalaisilla tinaajilla vapisee se homma vielä ainakin toistaiseksi.
Rakentaja OH1RA. Sarjanumero: Toinen ja toiseksi viimeinen. (tuo sarjanumero siksi koska niitä konkkia tuli vielä pari enemmän ja myös samalla hiekkapuhallettua, että kai nekin on käytettävä)